Praca na etacie jest wygodna – płatny urlop, darmowa kawa i stabilność zatrudnienia niewątpliwie dają poczucie bezpieczeństwa. Niestety, czasami trzeba użerać się z nieznośnym szefem, Patrycją z księgowości, która uwielbia plotkować i codziennym pytaniem – po co to robię? Wiele osób obiecuje sobie: jeszcze tylko rok i zacznę swój biznes, sam będę swoim szefem. Mijają lata, a praca za biurkiem w jednej z największych korporacji zdaje się nie mieć końca. Co sprawia, że nie udaje mi się wystartować z własną firmą? Nie da się ukryć, że najczęściej jest to brak pomysłu.

Jeśli sam stoisz przed wyborem – awans i kolejne lata spędzone na wyścigu szczurów czy praca dla siebie, to te koncepcje mogą Cię zainspirować. Oto dwadzieścia dwa pomysły na własny biznes, które nie wymagają dużego wkładu finansowego, a zacząć je możesz przed komputerem (lub z jego pomocą).
Nauka
Jeśli dobrze czujesz się w swojej dziedzinie, to możesz spróbować swoich sił w nauczaniu innych, szczególnie niekonwencjonalnymi metodami. Tradycyjne podejście do nauki jest passe! Możesz zacząć od:

 

  1. Korepetycji – najczęściej udzielają ich nauczyciele, ale jeśli masz smykałkę do nauki lub jesteś po studiach związanych z jedną z dziedzin nauczanych w szkole, to z pewnością dasz radę. Oczywiście nie każdy ma ochotę na to, żeby tabuny obcych maturzystów przewijały mu się przez dom, więc świetnym pomysłem będzie stworzenie platformy elerningowej. Twoi uczniowie mogą regularnie spotykać się z Tobą na Skype, a zadania domowe i testy wiedzy będą wykonywać online. Dzięki temu nikt nie będzie tracił czasu (i pieniędzy) na dojazdy, a godziny waszych spotkań mogą być nietypowe, w końcu sporo osób preferuje uczenie się w nocy lub wczesnym rankiem. Nauczyciele zwykle w takim czasie są w szkołach lub sprawdzają testy, więc elastyczne godziny pracy wyróżnią Cię na tle konkurencji.
  2. Trener on-line – kochasz sport? Skończyłeś studia w tym kierunku lub za Tobą kilka kursów? Świetnie! Dlaczego? Bo wielu ludzi nie ma czasu wychodzić na siłownię. Najpierw trzeba do niej dojechać, przebrać się, ćwiczyć, wykąpać i znowu stać w korkach, żeby wrócić do domu. Zdecydowanie mniej czasu zajmuje fitness w domu. Co możesz zrobić? Stwórz platformę do ćwiczeń, gdzie regularnie będziesz umieszczać swoje treningi. Na pewno znasz „trenerki polek”, czyli Ewę Chodakowską czy Annę Lewandowską – one właśnie w taki sposób zbudowały swój sukces – Ty też możesz. Ostatnim trendem w sieci są tzw. live, czyli wideo w czasie rzeczywistym. Możesz wykonywać trening na żywo z ludźmi, którzy odpalą go u siebie w domu w tym samym czasie. Dla spóźnialskich możesz go zapisać, tak aby mogli wykonać ćwiczenia w dowolnym momencie. Przepis na sukces to regularność i motywacja. Zachęcaj swoich podopiecznych do dbania o figurę i zdrowie! Z czasem pomyśl o współpracy z dietetykiem, kto wie, może stworzycie dream team?
  3. Kursy – nie każdy zna się na ćwiczeniach fizycznych, ale każdy może być specjalistą w swojej dziedzinie. Jak to zrobić? Trzeba postawić na samodoskonalenie, a kursy są świetnym sposobem na naukę, tylko ktoś musi je przygotowywać. To możesz być Ty – jeśli jesteś specjalistą, to stworzenie kursu nie powinno być dla Ciebie problemem, szczególnie takiego, który będzie dostępny on-line. Jak już wcześniej pisałam – żyjemy w społeczeństwie, które cały czas się spieszy i chce mieć dostęp do wszystkiego przez aplikacje i strony www. Nawet Google stworzył swoją platformę z kursami, co jest dowodem na to, że nauczanie on-line jest przyszłością!
  4. Coaching – rozwój osobisty jest trudny, większości brakuje motywacji do zmian, przyzwyczajamy się do szarej codzienności i brakuje nam tzw. kopa do działania. Często potrzebujemy pomocy – nie zawsze musi być to psycholog, pierwszym krokiem są trenerzy rozwoju osobistego, czyli coachowie. To trudny zawód – można ich kochać lub nienawidzić, jednakże jeśli będziesz udzielać cennych rad, to na pewno pomożesz nie jednej osobie zmienić coś w swoim życiu. Działalność coacha możesz połączyć z kursami on-line czy pomocą indywidualną na Skype. Kiedy będziesz mieć już kilkoro podopiecznych, możesz dla nich przygotowywać sesje live, tak abyście wzajemnie się motywowali. Pamiętaj, że coach musi mieć pewne osiągnięcia, aby móc nimi zaimponować, a przede wszystkim musisz pamiętać, że powinieneś być najbardziej optymistyczną osobą, jaką znasz!
  5. Webinary – jak już wiesz, nauka on-line jest bardzo rozwojowa, a też znacznie tańsza od standardowych sposobów. Wiedzą o tym szczególnie duże firmy, które zamiast wydawać pieniądze na wynajem sal szkoleniowych, stawiają na webinary. Co to oznacza? Szkolenie odbywa się w standardowy sposób, jednakże jest transmitowane na żywo, gdzie zgromadzeni uczestnicy mogą reagować na to, co mówisz, wykonywać zadania on-line lub, jeśli to im bardziej odpowiada, w skupieniu notować informacje, które przekazujesz. A wszystko to ze swojego ulubionego fotela przy biurku, gdzie od razu mogą skorzystać z nowych umiejętności i podnieść swoje kompetencje.

Kreatywność

Zajęcia stawiające na kreatywność są trudne, bo nie każdy z nas potrafi oderwać się od schematów. Jeśli nie lubisz zbyt długo zajmować się jednym zleceniem i masz więcej niż sto pomysłów na minutę (które później realizujesz!), to ta sekcja jest dla Ciebie:

 

  1. Grafik – coraz więcej przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, że podkradanie zdjęć z wyszukiwarek i robienie plakatów w Paintcie nie jest najlepszym pomysłem. To jak wygląda strona internetowa, jakie grafiki są udostępniane w social mediach i jak prezentują się opakowania produktów, jest bardzo ważne. W związku z tym cały czas rośnie zapotrzebowanie na grafików. Zwykle małych przedsiębiorców nie stać na zatrudnienie grafika na pełen etat, więc szukają freelancerów. Jeśli potrafisz obsługiwać programy graficzne, a poczucie estetyki nie jest Ci obce, może warto zająć się tym na serio?
  2. Muzyk – założenie zespołu i życie z muzyki jest trudne, co regularnie pokazują wszystkie talent-shows. Mamy w Polsce (i nie tylko) wielu utalentowanych ludzi, niestety nie każdy z nich może zarabiać na swoich umiejętnościach. Skoro nie wiesz jak zabrać się za założenie zespołu, który wyjedzie na europejską trasę koncertową, to zastanów się nad robieniem jingli. Coraz więcej youtuberów, osób robiących podcasty albo właśnie początkujących piosenkarzy potrzebuje osób do współpracy. Krótkie (i nie tylko) melodie, chórki, pomoc w pisaniu piosenek jest w cenie.
  3. YouTuber – cały czas wspominam o tej platformie i nie od dziś wiadomo, że nastolatkowie (i nie tylko) oszaleli na punkcie YouTube’owych gwiazd. Konkurencja jest spora, ale jeśli znasz się na czymś dobrze, to może warto to wykorzystać? Takie dziedziny jak moda, motoryzacja czy kulinaria nadal się rozwijają, a Twoje opinie mogą wnieść świeży powiew na scenę internetowych wideo. Nie spodziewaj się od razu kokosów – za 1000 wyświetleń możesz zarobić pomiędzy złotówką a dwoma złotymi, ale z czasem pojawi się współpraca ze znanymi markami, a z nią większe zarobki.
  4. Specjalista social media – jak to się mawia – nie ma Cię w sieci, to nie istniejesz. Śmiałbym nawet powiedzieć, że jeśli nie ma Cię na Facebooku, to nie istniejesz. Każdy, kto prowadzi swój biznes, powinien mieć swój fanpage. Oczywiście ma to sens pod warunkiem, że strona jest regularnie aktualizowana i zaprasza swoich fanów do interakcji. Specjaliści od social media mają sporo pracy, bo fani strony są aktywni 24 godziny na dobę i nie lubią czekać. Na wiadomości, komentarze i opinie najlepiej odpisywać od razu i w profesjonalny sposób, posty planować, a najlepiej mieć jeszcze odrobinę wiedzy z zakresu reklamy w social mediach. Poza tym trzeba wykazać się ogromną pomysłowością, gdy chodzi o zaskoczenie fanów i wymyślanie coraz to nowych treści i dopasowywanie jej do różnorakich platform (np. Instagrama czy Snapchata). Jeśli lubisz pracę z ludźmi, ale raczej w systemie ekran-ekran, jesteś na bieżąco z nowinkami z branży SM i nie masz problemu z byciem on-line przez całą dobę, to social media będą dla Ciebie strzałem w dziesiątkę.
  5. Specjalista od kryzysów – słyszałeś już powiedzenie, że kryzysy w social mediach wybuchają w weekendy? Coś w tym jest, a wpadki zdarzają się nawet największym i najlepszym (pamiętasz afery z Tigerem albo Żytnią Extra?). W takiej sytuacji najlepiej mieć plan – duże firmy mają całe sztaby, które zajmują się planowaniem działań w sytuacjach kryzysowych, mniejsze… No cóż, nie zawsze, a za przykład może posłużyć nam willa „Karpatia”. Kryzysy nie zdarzają się codziennie, ale kiedy do nich dojdzie, to trzeba działać szybko i sprawnie. Pisanie oświadczeń, rekompensata dla niezadowolonych klientów i tony odpowiedzi na komentarze i opinie. Lubisz pracować pod presją? Zostań specjalistą od kryzysów – pracę na początku możesz łączyć z dziennym etatem, żeby sprawdzić jak wygląda własna działalność.
  6. Produkcja (i sprzedaż) rękodzieła – ręczne robótki są znowu na topie. Coraz więcej osób rezygnuje z produktów, które można dostać wszędzie i stawia na oryginalność. Co cieszy się największym powodzeniem?
  1. – minimalistyczna biżuteria – biżuteria hand made kojarzy się kolorowymi paciorkami, kamieniami i targami w niewielkich miejscowościach. Na szczęście coraz częściej można się natknąć na osoby, które walczą z takimi kliszami i tworzą piękne, delikatne pierścionki, kolczyki czy bransoletki nadające się zarówno na co dzień, jak i na większe wyjście. Ogromnym powodzeniem cieszą się oryginalne pierścionki zaręczynowe i obrączki. Jeśli masz talent i smykałkę do tworzenia biżuterii, to warto zająć się jej wytwarzaniem i sprzedażą.
  2. – zaproszenia – każdy, kto organizował większe przyjęcie, wie, że znalezienie odpowiedniej papeterii lub gotowych zaproszeń jest naprawdę trudne. Aktualnie w modzie są rustykalne i minimalistyczne karty, które zachwycają jakością wykonania. Tutaj znowu najwdzięczniejszym rynkiem są pary planujące śluby i wesela, więc jeśli chcesz wejść w biznes związany z wykonywaniem zaproszeń, warto reklamować się na ślubnych forach i grupach.
  3. – poduszki – a konkretnie poszewki. Dlaczego? Dzięki nim można bardzo łatwo zmienić wystrój całego mieszkania, a nie kosztują tyle, co nowa kanapa 😉 Kreatywne poszewki to prawdziwy hit – od poszewek ze słodkimi zwierzątkami, przez brokatowe aplikacje, aż po poszewki ze sztucznego futra. Sporo osób ma też swoje pomysły na to, jak mają wyglądać ich poduszki, więc warto być elastycznym i przygotowywać specjalne projekty na zamówienie.
  4. – meble – Ikea ma bardzo ładne meble, ale gdyby każdy polegał na gustach skandynawskich projektantów, to wszystkie mieszkania wyglądałyby tak samo. Ci, którym opatrzył się ten wszędobylski, minimalistyczny styl zaczynają szukać czegoś więcej. Często są to meble wykonywane przez lokalnych stolarzy, z nietypowych materiałów czy oryginalne wyposażenie wnętrz, które bardziej przypomina dzieła sztuki niż funkcjonalne meble. Dla każdego, kto lubi pracę w drewnie (i nie tylko) wytwarzanie mebli stanie się idealnym połączeniem pasji z pracą zawodową.
  1. Cukiernik artysta – „nie wygląda, ale dobrze smakuje”? Nikt już tak nie mówi. W dobie Instagrama najważniejszy jest wygląd! Torty w kształcie torebek, butów, komputerów, piłek i… jeszcze inne kształty – jakie? To zależy od wyobraźni – Twojej i Twoich klientów. Ogrom talentu plastycznego i cierpliwości zapewni Ci sukces. Robienie ciast – szczególnie tych wymagających kreatywności, nie jest najłatwiejszym zajęciem, ale na pewno zapewnia satysfakcję. Zanim zdecydujesz się na taką formę działalności, musisz mieć zaplecze finansowe – szczególnie, jeśli chodzi o zapewnienie materiałów i miejsca do pracy, ale zanim to zrobisz, poćwicz robienie tortów w domowym zaciszu. Od razu zainwestuj (czas albo pieniądze) w prowadzenie social mediów i ładne zdjęcia, a klienci będą walili do Ciebie drzwiami i oknami.

Sprzedaż

 

Jeśli czujesz, że urodziłeś się po to, by sprzedać wszystko, to może warto pójść w tę stronę? W końcu każdy model biznesowy – chcąc czy nie – opiera się właśnie na tej dziedzinie. Zastanów się, czy nie warto byłoby przenieść swoich umiejętności, na którąś z podanych niżej propozycji:

  1. Sklep internetowy – wypromowanie swojego sklepu może zająć trochę czasu, ale nienaganna obsługa klientów jest bardzo potrzebna. Coraz częściej wolimy wydać więcej na produkty dobrej jakości, które szybko i sprawnie znajdą się w naszych domach. Znajdź lukę i zacznij handlować. Zastanów się czego brakuje w Twojej najbliższej okolicy i zacznij działać. Świetnie radzą sobie sprzedawcy nietypowych produktów spożywczych. Masz dostęp do świeżego mleka, jaj i warzyw prosto z pola? Ludzie z wielkich miast będą Cię uwielbiać, o ile dowieziesz im te dobra pod same drzwi.
  2. Pudełka niespodzianki – skoro przy sprzedaży jesteśmy, to sporą popularnością cieszą się subskrypcje różnorakich boxów – kosmetycznych, ogrodniczych czy dla graczy. Od niedawna za oceanem pojawiła się moda na mistery box, czyli pudełko z tajemniczą zawartością. Kupujący płaci za niespodziankę, która może mieć różną wartość – większą lub mniejszą od tego, co zapłacił. Żeby wypromować taką ideę, można rozpocząć od współpracy ze znanymi influencerami, tak żeby klienci mogli dowiedzieć się o Twoim biznesie.
  3. Montażysta wideo – czego będą potrzebowały wszystkie osoby, które zdecydują się na karierę związaną z nagrywaniem filmów? Kogoś, kto poskłada ich działania w całość, czyli solidne wideo. Jasne, że do sklejenia prostego klipu wystarczą darmowe narzędzia do montażu wideo, ale każdy, kto chce wejść na wyższy poziom (i nie ma czasu godzinami ślęczeć na docinaniu klatek) prędzej czy później decyduje się na skorzystanie z pomocy profesjonalisty. Najczęściej są to freelancerzy, którzy pracują dla nich zdalnie. Do rozwoju takiej działalności wystarczy Ci mocny komputer, ulubiony program do montażu i sporo miejsca w chmurze. A, no i cierpliwość, bo dobry montaż do wiele szczegółów, które składają się na przyjemny dla oka film.
  4. Specjalista od reklamy internetowej – statystyki pokazują, że najchętniej wykorzystywaną formą reklamy jest ta tradycyjna, czyli reklama w telewizji. Niestety jej skuteczność jest niska. W końcu kto z nas z przyjemnością ogląda bloki reklamowe, które przerywają film w najlepszym momencie? No właśnie. Poza tym nie można jej spersonalizować, nie to, co reklamy w sieci. Cały czas brakuje specjalistów, którzy mogliby się nią zająć, szczególnie ze względu na fakt, że reklama w Internecie jest żywa, a firmy, które umożliwiają zarządzanie reklamami (jak Facebook czy Google) regularnie zmieniają swoją politykę. To wymagająca praca, w której trzeba na bieżąco sprawdzać, jak radzą sobie nasze kreacje, próbować kilku rozwiązań jednocześnie, udoskonalać grupę docelową… i wiele innych czynników. Na pewno nie jest to praca łatwa, ale za to bardzo przyjemna i dochodowa. Wymaga sporej kreatywności, a doświadczenie w pracy sprzedawcy może się okazać ogromną zaletą.

Umiejętności językowe

 

Bynajmniej nie chodzi o umiejętność zwijania języka w rurkę 😉 Jeśli lingwistyczne zagwozdki są dla Ciebie rozrywką niczym krzyżówki dla emerytów, to sprawdź swoje siły jako:

  1. Korektor tekstu – nie zawsze copywriterzy prowadzą usługi korektorskie. Poza tym nie wszyscy chcą korzystać z usług osób, które tworzą dla nich treści i zajmują się tym sami. Tutaj pojawiasz się Ty – mistrz przysłówków i przecinków. To również praca zdalna – sprawdzanie tekstów pod względem ich poprawności jest bardzo poszukiwanym zajęciem. Twoimi pracodawcami mogliby być dosłownie wszyscy – od studentów, którzy piszą prace dyplomowe, aż po autorów bestselerowych książek. Tutaj, jak wyżej, przyda się komputer, Internet i ogromna wiedza z zakresu języka polskiego. Niestety, ten znamy coraz słabiej, a teksty bez błędów to biały kruk, szczególnie on-line.
  2. Tłumacz – skoro jesteśmy już przy propozycjach biznesu, które są związane z umiejętnościami językowymi, to nie można nie wspomnieć o tłumaczeniu tekstów. Niezależnie od tego, jaki język znasz, ktoś będzie potrzebował tłumacza. Nawet platformy video, np. Netflix, regularnie poszukują tłumaczy do przekładania wciąż przybywających seriali. Poza tym coraz więcej firm wychodzi na zagraniczne rynki i potrzebują wsparcia w tłumaczeniu oferty. To naprawdę świetny pomysł dla osób, które płynnie posługują się językami obcymi, bo znowu bez większych nakładów finansowych można rozwinąć bardzo dobrze zarabiającą firmę.
  3. Bloger – sporo osób uważa, że YouTube wyparł tradycyjne blogi. Nic bardziej mylnego! Blogi parentingowe są na topie! Oczywiście, jeśli nie masz dzieci lub nie lubisz opisywać kolejnych modeli wózków, znajdź swoją niszę, a zaraz po niej firmy, które będą z Tobą współpracować. Blogi to tak naprawdę współczesne bilbordy reklamowe, co warto wykorzystywać, a jeśli połączysz blog z kanałem na YT i fanpage na Facebooku, to z pewnością zbierzesz społeczność, która będzie regularnie wspierać Twoje działania w social mediach.
  4. Copywriting – chociaż każdy, kto chodził do szkoły obowiązkowo musiał pisać dziesiątki wypracowań, to nie zawsze sobie z nimi radził. Nawet jeśli, to nie musi lubić pisać, a w dobie Internetu zewsząd otacza nas tekst. Każdy, kto prowadzi social media czy jakąkolwiek inną działalność, potrzebuje tekstów, żeby zapełnić swoją witrynę. Najlepiej, gdy pisze je profesjonalista, wtedy ma się gwarancję jakości – brak błędów i meteorytyka na najwyższym poziomie. Copywriterzy, tak jak i montażyści najczęściej pracują zdalnie, więc nie potrzebujesz biura, a jedynie komputera podłączonego do Internetu. Z klientami możesz spotykać się na neutralnym gruncie, np. w kawiarniach lub przyjmować zlecenia za pomocą maili.

Informatyka

 

Dla większości społeczeństwa system binarny i problem komiwojażera to czarna magia. Jeśli dla Ciebie to „małe piwo”, z pewnością świetnie Ci pójdzie z biznesem, który opiera się na obsłudze osób, które mają pomysł na firmę, ale nie potrafią wrzucić go do sieci.

  1. Tworzenie szablonów stron www – robienie stron dla osób prowadzących własny biznes, może być dochodowym pomysłem na siebie. Bardzo często, szczególnie na początku działalności poszukuje się prostych i niedrogich rozwiązań, a szablony są odpowiedzią na potrzeby klientów. Im ich więcej, tym lepiej, ale warto zadbać o jakość. Z czasem szablony mogą zmienić się w stałe zlecenia, bo po sprzedaniu gotowej formy, jaką jest szablon, klienci potrzebują opieki – na wypadek, gdyby coś kiedyś się zepsuło lub wraz z rozwojem działalności będą potrzebowali dodatkowych funkcji.
  2. Programista aplikacji mobilnych – na swoim smartfonie mam kilkadziesiąt aplikacji i wiem, że za jakiś czas będę mieć ich o wiele więcej. Są wygodne, mam je zawsze pod ręką – niezależnie od tego, czy chcę zrobić zakupy lub telefon ma mi przypominać o regularnym piciu wody. Pisanie aplikacji, ciągła opieka nad nimi – wprowadzanie poprawek i regularne ulepszanie to dobra praca, szczególnie gdy masz pomysł na medium, które zastąpi Facebooka 😉 Będąc jednak realistą – rynek aplikacji mobilnych wciąż się powiększa i z odpowiednimi umiejętnościami warto pomyśleć o założeniu własnej działalności, która może osiągnąć ogromny sukces.

Oczywiście jest jeszcze więcej możliwości, ale te – szczególnie, kiedy stawiasz pierwsze kroki w kierunku własnego biznesu – są stosunkowo łatwą drogą do sukcesu. Ta musi być wybrukowana umiejętnościami, ale je zawsze można podciągnąć. Pamiętaj, że szczególnie na początku warto dać sobie pomóc. Nie zawsze musisz stawiać na siebie – szczególnie w dziedzinach, które nie są Twoją mocną stroną – dajmy na to, że świetnie radzisz sobie z językiem czeskim, ale twoją piętą achillesową jest to promocja. Na niej nie warto oszczędzać, a owocna współpraca z firmą, która pomoże Ci zaistnieć, może być kluczowa. Poza tym pierwszych klientów szukaj wśród znajomych – nic nie działa tak dobrze, jak poczta pantoflowa. Warto też rozejrzeć się w działach „szukam” na portalach typu Olx, Gumtree czy lokalnych grupach na Facebooku – nie wszyscy mają czas szukać fachowców od zadań specjalnych – zgłoś się do nich!

Jakiego pomysłu na pierwszy biznes brakuje w mojej liście? Daj znać w komentarzu!